Koreaan in Nuweiba

Alyan kan niet goed koken en houdt eigenlijk alleen maar van moeders pappot. ‘Alles wat ik klaarmaak heb ik van mijn moeder geleerd,’ zegt hij. ‘En zij is de beste, echt waar.’ Hoe moet de kookkunst van alle andere mama’s in Nuweiba dan wel zijn, vraag ik me af. Zouden die ook van die kostelijke gerechten maken als Alyan? Macaroni kook je meer dan een uur, is zijn stellige overtuiging. Dat moet in een pan met water, waar eerst de uien in gefruit zijn. Je gooit er ook een blikje tomatenpuree bij en een zakje tomatensaus. Klaar!

Soms stel ik Alyan voor dat ik het koken in de woestijn overneem. Dat wijst hij af: wie weet wat ik er van bak. Kan ik eigenlijk wel koken of heb ik daar mijn personeel voor? Plat brood bakken kan ik ook al niet, alleen maar asbrood. Hij staart voor zich uit, denkt na over mijn huiselijke omstandigheden in Nederland.

Maar dan komt hij met een plan. Uit eten wil hij met mij, naar de Koreaan. Dan weet ik hoe jij thuis eet, stelt hij. ‘Want die Koreanen eten veel rundvlees, jij toch ook? Jij moet wel betalen hoor, voegt hij wat zorgelijk toe. Het schijn nogal duur te zijn.’
Ik stem gretig toe. Het lijkt me wel wat, uit eten met een bedoeïen bij de Koreaan in Nuweiba. Over de prijs maak ik me vooralsnog niet druk, dat zal best meevallen.

Het voelt bijna als een date. Ik heb mijn aardigste jurk aangetrokken en Alyan verschijnt in een nieuwe jalabiya. Grijs schijnt het nieuwe wit te zijn, want ik zag al menig man in deze vlotte outfit. Een borduurrand, mooi maar toch mannelijk, is langs de hals en de sluiting op de borst te zien. De zakken zijn goed afgewerkt en het model lijkt me wijder te vallen rond de voeten dan normaal. ‘Mijn hoofddoek is ook nieuw’ zegt Alyan maar dat ziet geen mens want die is roodgeruit als altijd.

We gaan naar binnen. We zijn bepaald niet de eersten. Tot zijn stomme verbazing ziet Alyan twee honden in het restaurant rondlopen. ‘Wat onhygiënisch,’ fluistert hij. Ik zie een aantal blote Egyptische damesruggen, zwierige kapsels, welgedane heren en een Europees stel.

Alyan en ik gaan bij het raam zitten. Niet dat we buiten wat kunnen zien, maar dan zitten we uit het zicht. ‘Anders vallen we op,’ zegt Alyan. En dat doen we dus niet want de ober laat op zich wachten. We babbelen wat en Alyan gaat steeds harder praten. ‘We vallen op,’ zeg ik.

De ober verschijnt en Alyan, die zo graag wou weten hoe rundvlees smaakt, trekt, om het maar eens plat te zeggen, zijn keutel in. Kan hij misschien, wie weet, tja, als het mogelijk is, een bordje tahine krijgen, wat sla en wat brood? Nee, de ober – een vrouw in een ultrakort broekje- is onverbiddelijk. Nee, hij moet van de kaart eten. Die kan hij niet lezen en dus vraagt hij mij wat hij wil. Kip misschien? De zoetzure kip krijg ik niet verkocht, suiker op zijn kip wil hij niet, zegt hij. Hete kip ook niet, stel je voor. ‘Kip met niks of kip met curry,’ beslis ik. ‘En dan rijst, we nemen gebakken rijst en gekookte, dan kan je kiezen. Brood is er niet.’

Er gaat een uur voorbij. En nog een. De Egyptenaren hebben van een voorgerecht geproefd, een soepje gehad en zijn nu aan hun hoofdschotel begonnen. Ze fotograferen elkaar met hun mobieltjes en hebben veel schik. De Europeanen zijn verdwenen en een groepje uit Israel laat onder tafel een drankfles rondgaan die de cola verrijkt. Zij hebben het ook erg naar hun zin.

Wij niet echt. Wij worden wat onrustig. De dame in het korte broekje zit de hond te aaien, achter de bar staat een oosterse man hardnekkig weg te kijken en Alyan wil niet opstaan. Of zwaaien met zijn arm. Of iets roepen. Zal ik dan maar even naar….Néé, stel je voor! Nu staat hij op en praat met de man achter de bar, steekt vervolgens zijn hoofd door het loket naar de keuken en loopt wat heen en weer. Hij steekt zijn hoofd nogmaals door het loket…wat zou hij toch zien en doen? Hij drentelt weer wat. Zou hij de borden zelf meekrijgen? Een andere oosters uitziende man komt naar hem toe en praat met hem. Dan komen ze samen naar ons tafeltje. ‘The lady is hungry’ zegt Alyan en wijst op de bron van alle ongemak. Of ik nog even een half uurtje geduld heb? Dat moet dan maar, denk ik en vraag Alyan wat er achter dat loket te beleven valt. ‘Er staat een dikke vrouw te koken. Ze heeft wel 6 pannen op het vuur staan.’ Hij zegt het vol ontzag. ‘Ze is best oud, dat haar kinderen dat niet doen.’ Die zwoegen waarschijnlijk op een universiteit in Seoel, denk ik.

Alyans kip

Daar is het eten eindelijk. En de vrouw in de korte broek. Alyan kijkt wantrouwend naar haar handen. Die hebben de hond geaaid, en die houden nu zijn bord vast. ‘Ik zag dat ze haar handen waste,’ zeg ik snel in het Arabisch. Anders geeft het vast gedoe.
We proeven. We knikken naar elkaar: lekker. We eten. Ik neem van de witte en van de gebakken rijst met groente. ‘Ze hebben deze rijst alleen maar in het water gedaan,’ constateert hij. ‘Dat is zeker makkelijker voor die vrouw in de keuken.’ Ik antwoord niet maar eet. Binnen 10 minuten zijn onze borden schoon leeg. De schaaltjes rijst ook.

Alyan vraagt de rekening en mij het geld. Hmm, het valt niet echt mee. Voor Egyptische begrippen is het schandalig duur en wie heeft er nu ooit van 20% tax en van 20% voor het personeel gehoord? Hij wordt er verlegen van en vraagt of hij af moet dingen? Of boos moet worden?
‘Doe maar niet’, zeg ik. ‘Het geeft niet, het is maar voor een keertje.’ En hij betaalt het gigantische bedrag van 22 euro. Maar daarvoor mochten we dan weer wel 4 uur in het restaurant vertoeven, dat wel.

Marion Meulenbroek
http://www.hadiyareizen.nl

2 thoughts on “Koreaan in Nuweiba

  1. Ongelofelijk, wat een verhaal weer!
    Wat de boer niet kent……. geldt blijkbaar heus niet alleen in Nederland.
    En zo te lezen zijn er toch weer Israelische toeristen? Je vertelde dat die er praktisch niet meer waren.
    Weer een mooi kijkje in het leven in Nuweiba.

Geef een reactie

