Ik ken jou wel

Ik zou bij de moeder van Musa gaan eten en hij had me beloofd een auto te sturen. Om 7 uur ´s avonds scheurde een jeep met drie bedoeienen het strand op. Ik kende geen van hen, maar ze kwamen van Musa en of ik maar in wilde stappen.
´Ik ken jou wel,´ zei er eentje, ´Jij ben Maryam. ‘ Een jaar geleden zat je met je groepje bij mij in de taxi.’
Dit overkomt me wel vaker. Ik ben in een winkel of ergens in de woestijn en iemand drukt me hartelijk de hand. Nou ben ik niet zo goed in het onthouden van gezichten maar de bedoeienen des te beter. ‘Ik ken jou wel,’ zei ook Musa toen hij me ontmoette. ‘Vorig jaar zag ik je in een jeep zitten voor de kruidenier. Je had een rode sjaal om en je belde met iemand.’
‘Salaam Maryam’, zegt een zesjarig meisje op een feest tegen me. ‘Jij hebt mijn haar gevlochten heel lang geleden. ‘ Vaag staat me bij dat ik twee jaar geleden me eens lag te vervelen onder een boom in de woestijn en toen met de haren van een vierjarig kind in de weer was geweest. Dat ze me nu in het donker herkent en ook nog mijn naam weet verbaast me zeer.
Laatst was ik even bij het Katharinaklooster. ‘Ben je daar weer,’ zei een man met wei ik niets van doen heb. ‘Je komt hier al vanaf 2009.’
Waarmee ik maar wil zeggen: iedereen weet kennelijk altijd wat ik doe, aanheb, met wie ik me vertoon en waar. Ik word gezien. Niets blijft verborgen.

Marion Meulenbroek

http://www.hadiyareizen.nl

6 thoughts on “Ik ken jou wel

  1. Wat leuk dat ze je allemaal onthouden! Maar ook lastig: straks loop je ‘bekenden’ straal voorbij omdat je ze niet meer herinnert. Het is daar soms ook net een groot dorp.

  2. Of je bent een opvallende verschijning daar?
    Geen idee hoe het daar gaat, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een Westerse vrouw die Arabisch spreekt, komen ze daar volgens mij ook niet elke dag tegen.

    Dat het meisje jou nog herkende, is inderdaad apart, aangezien ze toen nog maar vier jaar was.

    • Toen liepen er wel meer toeristen rond. Maar bedoeienen onthouden heel goed details en veranderingen. Dat ze me herkennen vind ik tot daar aan toe. Maar ze weten ook altijd wat ik aanhad, wat ik deed, wat ik precies zei…

  3. En….is het inderdaad leeg in Nuweiba? geen toeristen, geen terrasjes, personeel naar huis? Ik dacht dat de Russen, de Britten en de Duitsers geen negatief reisadvies hadden naar Egypte. Onverschrokken als ze zijn. Of zitten die allemaal in Sharm el sjeik?

    • Tot nu toe heb ik geen een toerist gezien. Maar Nuweiba is natuurlijk een gat. En ik zit dan wel in een strandhotel, maar ben overdag vak in de bedoeienennederzetting. En daar zie je nooit een westerling. Tja, hotelletjes links en rechts dicht. Bazaars in Nuweiba dicht. Alleen mannenkoffiehuis open. De mannen op het terras en ik, als enige vrouw en enige westerlinge, binnen bij de bar.

  4. Ha Marion,
    Fijn te lezen dat je goed bent aangekomen.
    En? Heb je al uitgebreider met Musa gesproken over democratie? Of wellicht met zijn moeder tijdens het eten? Ben benieuwd…
    Warme groet, Eline.

Geef een reactie

